مقالات مشاوره کنکور

چگونه برای کنکور آماده شویم؟ [صفر تا ۱۰۰ آمادگی کنکور]

چگونه برای کنکور آماده شویم؟

آمادگی برای کنکور یکی از مواردی است که علاوه بر گرفتن نتیجه مطلوب، باعث بالارفتن اعتماد به نفس فرد نیز خواهد شد. اما چگونه برای کنکور آماده شویم؟ هرچه به زمان کنکور نزدیک و نزدیکتر می شویم استرس در کنکوری ها سبب کاهش اعتماد به نفس در آنها می شود و این استرس حتی ممکن است باعث خراب کردن آزمون آنها شود. اغلب افراد ممکن است راه های عجیب و غریب متنوعی را امتحان کرده باشند اما آیا تمامی این راه ها می توانند شما را به موفقیت در این آزمون آینده ساز نزدیک کنند؟ موفقیت در کنکور، فقط با حبس شدن در کتابخانه ها خلاصه نمی شود و راه و چاه های متنوع دیگری نیز می تواند شما را در این مهم یاری رساند. در این مطلب قصد داریم شما را با برخی نکات کارساز جهت آمادگی در کنکور آشنا کنیم. در ادامه همین مقاله از درس جت با ما همراه باشید:

چگونه برای کنکور آماده شویم؟
چگونه برای کنکور آماده شویم؟

نکات مهم برای آمادگی در کنکور

موفقیت در کنکور تنها با درس خواندن زیاد میسر نخواهد شد و حتما باید با نکات ریز و درشت بسیاری آشنایی داشته باشید تا توانایی رقابت با سایر دانش آموزان را داشته باشید. برخی از این نکات شاید به نظرتان ساده به نظر برسند اما در حقیقت از جمله تاثیرگذارترین ها خواهند بود. در ادامه شما را با برخی از مهمترین نکات آشنا کردیم تا به خوبی بدانید چگونه برای کنکور آماده شویم؟

  1. مطالعه قبل خواب را فراموش نکنید!

حتما شما نیز در کودکی و یا حتی دوران نوجوانی با قصه ها آرام گرفته و چشمان خود را برای ساعاتی می بستید! قصه ها از جمله ماندگارترین ها هستند و برای مدت های طولانی ماندگاری دارند. ذهن ما در هنگام شب، کلیه خاطرات خود را مرور می کند و چه بسا بهتر است که خاطره خواندن کتاب های درسی قبل خواب را به یاد آورد. چند دقیقه مطالعه کنکور قبل از خواب می تواند نتیجه چندین ساعت مطالعه را داشته باشد.

  1. فاصله برنامه ریزی خود را دقیق تنظیم کنید.

یکی از جواب های اینکه چگونه برای کنکور آماده شویم مربوط به تکرار با فاصله می شود. باید بدانید که هدف از درس خواندن، حفظ مستمر مطالب نیست و باید بتوانیم این مطالب را در ذهن خود ماندگار کنیم. اما چگونه می توان به این مهم دست یافت؟ با مرور کردن مطالب قبلی می توان کلیه مطالب را برای مدت طولانی تری در ذهن ماندگار کرد. به این منظور توصیه می کنیم که یک مبحث را به چند بخش تقسیم کرده و به صورت بخش بخش به خواندن آن بپردازید. این شیوه یادگیری به گونه ای است که قبل از خواندن مطالب جدید، مروری کوتاه به مطالب قبلی مبحث داشته باشید.

مکان درس خواندن برای کنکور
مکان درس خواندن برای کنکور

 

  1. مکان درس خواندن خود را تغییر دهید.

فضای کتابخانه می تواند باعث کسل شدن افراد و کاهش رغبت برای درس خواندن کنکور شود. تغییر مکان درس خواندن می تواند باعث ماندگارتر شدن مطالب کنکور شود. توصیه می کنیم که هر روز چندین بار مکان مطالعه خود را تغییر دهید تا بتوانید مطالب را به نحو بهتری در ذهن خود ماندگار کنید. توصیه می کنیم که گاهی اوقات مکان خود را از خانه به کتابخانه، یا از کتابخانه به پارک یا کافی شاپ منتقل کنید. با این روش ذهن شما وادار می شود تا ارتباط تازه ای با محیط برقرار کند.

  1. از قصه گویی استفاده کنید:

داستان ها بهتر از هر مطلب دیگری در ذهن ماندگار می شوند و طبیعتا اگر بتوانید دروس خود را به قصه تبدیل کنید بهترین نتیجه را خواهید گرفت. با تبدیل شدن مطالب به قصه، علاوه بر اینکه ماندگاری مطلب افزایش پیدا می کند، باعث افزایش معنا و درک مفهوم مطالب می شود.

  1. موضوعات متفاوت را مطالعه کنید.

فقط یک موضوع را زمینه مطالعه خود قرار ندهید و به صورت متناوب، موضوعات مختلف را مطالعه کنید. در این صورت علاوه بر راحت شدن ذهن برای حل مسائل، باعث تثبیت هرچه بهتر مطالب خواهید شد. خواندن مطالب با ترتیب کتاب ها باعث فرار شدن مطالب خواهد شد. برای مثال، چنانچه فقط یک بخش فیزیک را مطالعه می کنیم که مربوط به چگالی است، ذهن ما فقط در این زمینه کار خواهد کرد و به همین منظور بهتر است که بخش ها را به صورت ترتیبی مطالعه نکنیم تا قابلیت تفکیک را در ذهن خود پرورش دهیم.

معرفی دانشگاه خوارزمی [صفر تا 100]
مطالعه
نوشتن راه حل تثبیت مطالب
نوشتن راه حل تثبیت مطالب

 

  1. نوشتن راه حل تثبیت مطالب!

خواندن روزنامه ای بدون نوشتن مطالب هیچ نتیجه مطلوبی به دنبال نخواهد داشت. با نوشتن مطالب، باعث ایمن سازی مطالب در ذهن خود خواهید شد و به بهترین نحو می توانید مطالب را به خاطر بسپارید. پس بهتر است که بخش های مهم را هدف قرار داده و با نوشتن آنها بر روی کاغذ و با قلم خودتان به تثبیت آنها کمک کنید.

  1. خودآزمایی را فراموش نکنید!

آزمون گرفتن از خودتان شاید در اوایل شما را ناامید کند اما با مرور زمان می تواند باعث تثبیت هرچه بهتر مطالب شود. هر آزمونی که از خودتان می گیرید با خاطره متفاوتی در ذهن شما ثبت خواهد شد و هرچه این آزمون ها به صورت مکرر تکرار شوند دایره علمی شما را بزرگتر خواهند کرد. پس هر از چند گاهی مباحث را به صورت ترکیبی در قالب نمونه سوال درآورده و به آنها پاسخ دهید.

  1. دروس را با صدای بلند بخوانید.

با اینکه نمی توان درس خواندن با صدای بلند را در کتابخانه امتحان کرد اما این روش در ماندگاری مباحث بسیار موثر خواهد بود. خواندن با صدای بلند علاوه بر خواندن مطلب قابلیت شنیدن آن را نیز ایجاد خواهد کرد. پس در یک زمان هم از قابلیت شنوایی و هم از قابلیت خوانایی بهره خواهید برد.

تمرکز درس خواندن
تمرکز درس خواندن

 

  1. تمام تمرکز خود را روی درس نگذارید.

شاید در برنامه های نادرست خودتان، جایی برای خوشگذرانی و یا استراحت نگذاشته اید. یعنی به گونه ای تصور می کنید که هرچه درس بیشتری بخوانید در کنکور موفق خواهید شد. اما این بدترین کاری است که می توان برای آمادگی در کنکور انجام داد. خودتان را به هیچ وجه نباید فراموش کنید! هرکاری که شما را خوشحال تر و سرحال تر از قبل می کند را امتحان کنید و از لذت های خود در گریز نباشید. خواندن و تمام کردن مطالب نیست که شما را به موفقیت نزدیک می کند و این قابلیت تثبیت و درک مفاهیم است که می تواند شما را به موفقیت برساند.

  1. مایعات را فراموش نکنید!

قهوه و چای باعث افزایش سطح هوشیاری افراد می شود و هرچه نوشیدنی های کافئین دار بنوشید حافظه خود را بیش از پیش تقویت خواهید کرد. علاوه بر چای و قهوه، نوشیدنی های ویتامین دار دیگر را نیز امتحان کنید تا سرحال تر از قبل شوید.

  1. در انزوا درس نخوانید.

با اینکه خواندن مطالب به تنهایی می تواند مفید واقع شود اما از فعالیت های گروهی نیز نباید غافل شد. در انتخاب هم تیمی های خود نیز نهایت دقت را داشته باشید چرا که این افراد درس خوان و عالم هستند که می توانند باعث پیشرفت شما شوند. جلسه های گروهی برای درس خواندن تشکیل دهید و از همفکری و خوشگذرانی با دوستان خود نیز لذت ببرید.

برنامه ریزی درسی
برنامه ریزی درسی

 

  1. برنامه ریزی را در اولویت قرار دهید.

خواندن بدون هدف و بدون برنامه ریزی دروس نتیجه مطلوبی را در پی نخواهد داشت. داشتن یک برنامه ریزی دقیق و منظم شما را در کنکور رسیدن به هدفتان یاری خواهد کرد. پس زمانی را برای برنامه ریزی امورات درسی خود اختصاص دهید تا بتوانید طبق یک برنامه دقیق و درست به مطالعه بپردازید.

  1. با ورزش کردن خودتان را سرحال کنید.

حتما تا حالا با خستگی ذهن مواجه شده اید و به خوبی می دانید که در صورت خسته شدن ذهن خود، توانایی مطالعه بیشتر ندارید! با اختصاص یک تایم کوتاه نیم ساعته برای ورزش های هوازی، به مغز خود استراحت دهید تا بتواند برای مطالعه بیشتر آماده شود. با کمی ورزش کردن می توانید نتیجه فوق العاده آن را در افزایش iq خود احساس کنید.

  1. مراقبه ی کوتاه را فراموش نکنید.

خیره شدن بلند مدت به صفحات کتاب علاوه بر کندی ذهن، باعث خستگی شما نیز خواهد شد و چه بسا بسیاری به دلیل این خستگی، از درس خواندن دست کشیده اند. پس از مقداری مطالعه و زل زدن به کتاب، نوبت استراحت دادن به ذهن خواهد رسید. چند دقیقه کتاب را کنار بگذارید و آرامش روان خود را با چند دقیقه تمرکز و فکر کردن به مسائل مثبت زندگی به دست آورید.

 

گوش کردن موسیقی برای درس خواندن
گوش کردن موسیقی برای درس خواندن

 

  1. موسیقی های ملایم گوش کنید.

با اینکه سلایق مختلفی از موسیقی را در افراد متفاوت شاهد هستیم اما موسیقی های آرام و کلاسیک بهترین انتخاب برای مطالعه کردن کنکور هستند. با این موسیقی ها آرامش را به خودتان هدیه دهید و استرس خود را پایین آورید. موسیقی های انگیزشی نیز می توانند شما را برای خواندن درس آماده کنند. این روش، تاثیر بسیاری در کاهش اضطراب افراد خواهد داشت.

  1. استراحت کردن را در اولویت قرار دهید.

طبق تحقیقات انجام شده علمی به این مهم دست پیدا کرده اند که مقداری استراحت می تواند باعث افزایش بهره وری فرد شود. پس توصیه می کنیم که برای افزایش سطح بهره وری خود برای یک مدت کوتاه هم که شده درس و کتاب کنکور را کنار گذاشته و به استراحت کردن پرداخته و یا به سالن ورزشی بروید.

  1. غذاهای امگا دار بخورید.

امگا ۳ را می توان در آجیل، ماهی، روغن زیتون و… یافت. با خوردن این مواد غذایی سبب بهبود عملکرد مغز خودتان خواهید شد. قبل از امتحان کنکور از مواد مغذی امگا دار از خودتان پذیرایی کنید و تاثیر کاهش استرس آن در آزمون را ببینید.

خواب را فدای مطالعه نکنید
خواب را فدای مطالعه نکنید

 

  1. خواب را فدای مطالعه نکنید!

بسیاری از دانش آموزان تمام تمرکز خود را به درس خواندن می دهند و از استراحت و خواب خود غافل می شوند. کندی ذهن، گیرایی مغز را کاهش خواهد داد و هرچه مطالب بیشتری در این زمان مطالعه کنید نتیجه معکوس خواهید گرفت. شب زنده داری با درس، نتیجه خوبی به دنبال نخواهد داشت و در اغلب مواقع باعث پایین آمدن سطح هوشیاری افراد و از دست دادن زمان مطالعه روز بعدی خواهد شد. کم خواب بودن، باعث افزایش سطح استرس افراد خواهد شد و این مورد در روزهای قبل از امتحان حساسیت بیشتری پیدا می کند و در این مواقع باید ۷ الی ۹ ساعت خواب شبانه مفید داشته باشید.

  1. با رایحه های خوش بو به آرامش برسید

اغلب دانش آموزان قبل از آزمون، مرورهای اشتباه انجام می دهند. این مرور ها باعث افزایش میزان استرس افراد خواهد شد و باعث گرفتن نتیجه عکس خواهد شد. اسانس های اسطوخودوس و رزماری بهترین انتخاب برای استشمام قبل از آزمون خواهند بود. استشمام این رایجه ها باعث کسب آرامش بیشتر شده و اعتماد به نفس شما را نیز افزایش خواهد داد.

دوری از اینترنت برای مطالعه
دوری از اینترنت برای مطالعه
  1. از فضای اینترنت دوری کنید.

توجه کردن به گوشی در حین مطالعه، مخرب ترین اتفاقی است که ممکن است اتفاق بیفتد. اغلب دانش آموزان تلفن همراه یا لپ تاپ خود را در هنگام مطالعه، کنار خود قرار می دهند و با شنیدن هر صدای notification توجه شان به سمت تلفن جلب می شود و تمامی مطالب خوانده شده را فراموش خواهند کرد. پس یا تلفن همراه و لپ تاپ را دور از خود نگه دارید و یا در صورت نیاز به لپ تاپ برای درس خواندن، اینترنت دستگاه را خاموش کنید تا حواس پرتی در شما ایجاد نشده و تمرکز خود را بر روی درس خواندن بگذارید.

  1. به سلایق درس خواندن خود توجه کنید

هر یک از افراد، سلایق منحصر به فرد خود را برای درس خواندن دارند. من خودم اول صبح آمادگی کامل برای درس خواندن دارم اما بعضی افراد درس خواندن شبانه را ترجیح می دهند. برخی افراد درس خواندن گروهی را ترجیح می دهند و برخی دیگر از مطالعه انفرادی نتیجه مطلوبی می گیرند. پس ابتدا باید سلیقه خود را مشخص کرده و به آن پایبند باشید.

یوگا برای راحتی ذهن
یوگا برای راحتی ذهن

 

  1. تمرینات ورزشی ذهنی انجام دهید

ورزش یوگا بهترین انتخاب برای رسیدن به آرامش ذهنی است و با این ورزش می توانید ذهن خودتان را برای مطالعه آماده کنید. این افراد وسعت توجه بیشتری نسبت به بقیه افراد دارند. با انجام یک سری تمرینات ورزشی در طول روز و میان برنامه خود می توانید مغز خود را برای پذیرش مطالب جدیدتر آماده کنید. با انجام تمرینات یوگا، علاوه بر افزایش اعتماد به نفس خود، قدرت تمرکزتان را نیز تقویت خواهید کرد و این امر کمک بسزایی در موفقیت شما در آزمون خواهد بود.

روش مطالعه روانشناسی کنکور
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا